XIV WEEKEND Z TECHNOLOGIĄ INFORMACYJNĄ

Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego po raz czternasty zorganizowało Weekend z Technologią Informacyjną. Tym razem pod hasłem „Technologiczne horyzonty kształcenia”. Wydarzenie rozpoczęło się już w czwartek, 20 października i trwało trzy dni. Część spotkań odbywała się w formie stacjonarnej, a część w formie zdalnej.
W pierwszym dniu gościliśmy Mobilne Centrum Edukacyjne Narodowej Agencji Programu Erasmus+ i Europejskiego Korpusu Solidarności, które przygotowało warsztaty zarówno dla uczniów, jak i dla nauczycieli. Podsumowaniem dnia była debata na temat warunków, jakie powinna stworzyć szkoła, aby zapewnić uczniom osiągnięcie kompetencji przydatnych we współczesnym świecie. Debata, zorganizowana w formie hybrydowej, jest dostępna na stronie https://weekend.wckp.lodz.pl. W piątek, 21 października, warsztaty zorganizowano w przestrzeni wirtualnej usługi Teams, natomiast w sobotę, 22 października – stacjonarnie, w pracowniach ŁCDNiKP.
Podczas piątkowej sesji plenarnej prof. Marlena Plebańska przedstawiła swoje przemyślenia na temat: „STEAM - metoda pracy w Laboratoriach Przyszłości”. Iwona Brzózka-Złotnicka, prezes Fundacji Cyfrowy Dialog, w swoim wystąpieniu zachęcała młodzież do realizacji projektów zmieniających przyszłość, Solve for Tomorrow. Adam Cyrański z ŁCDNiKP zaprezentował szanse dla rozwoju ucznia, jakie stwarza szkolne studio telewizyjne. Natomiast Karol Sobański - absolwent Akademii Młodych Twórców - promował udział młodych ludzi w projektowaniu aplikacji PWA w Vue.js
XIV Weekend z Technologią Informacyjną to 56 warsztatów, podczas których zostały ukazane różne aspekty wykorzystania technologii informacyjnej w dydaktyce: kształceniu informatycznym, edukacji wczesnoszkolnej, na lekcjach różnych przedmiotów oraz w kształceniu zawodowym. Warsztaty obejmowały następującą tematykę:
· Prawo autorskie w kształceniu zdalnym i stacjonarnym
· Sztuka publikowania w sieci
· Darmowe narzędzia i zasoby edukacyjne
· TWÓRCZO, ALE JAK? Cyfrowe kompetencje w praktyce szkolnej - Padlet i Trimino
· Gruszki na...Google! - sposoby na interaktywne prezentacje
· Rozwijanie kreatywności uczniów z wykorzystaniem technologii mobilnych
· Zostań twórcą aplikacji – tworzenie prototypów aplikacji w Marvel
· Pierwsze kroki w Genially
· Wirtualne manipulatory - sposób na matematykę
· Zasoby i narzędzia interaktywne w pracy z dziećmi z Ukrainy
· Język polski jako obcy – pomocne strony, narzędzia TIK
· Jak wykorzystać film podczas lekcji? Jakie aplikacje sprawdzą się najlepiej?
· Kody QR w edukacji wczesnoszkolnej i wychowaniu przedszkolnym – od aplikacji do praktycznego zastosowania
· Generatory internetowe jako pomoc w budowaniu warsztatu pracy nauczyciela z dzieckiem młodszym
· eTwinning po nowemu
· Technologie cyfrowe w Programie Erasmus+
· Power Apps - gratka dla informatyków, ale czy tylko dla nich?
· Office 365 – jeden login do aplikacji Wakelet, Kahoot, Tynker i innych
· Wykorzystanie multimediów (obraz, film i dźwięk) przy projektowaniu testów w aplikacji FORMS
· Wykorzystanie notesów zajęć w kształceniu zdalnym i stacjonarnym
· Zintegrowana Platforma Edukacyjna a lekcje HiT
· Interaktywne materiały na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej
· Co warto wiedzieć przed wyborem monitora interaktywnego?
· Współpraca urządzeń mobilnych z tablicą interaktywną
· Multimedialne i interaktywne publikacje
· ShotCut – wieloplatformowy darmowy program do nieliniowego przetwarzania filmów
· Jak twórczo wykorzystać szablony Pages na lekcjach?
· Keynote – aplikacja która Cię zaskoczy. Stworzysz w niej animacje i quizy, filmy oraz wiele innych!
· Strona internetowa w WordPress on-line
· Zbuduj Laboratorium Przyszłości w swojej szkole - jak wybrać drukarkę 3D?
· Druk 3D dla edukacji
· TINKERCAD – symulacje prostych układów elektronicznych
· Python dla każdego - podstawy programowania
· Programowanie robotów mBot
· Baltie nowe rozwiązanie do nauki programowania dla klas I-III
· Baltie - nowe rozwiązanie do nauki programowania dla klas IV-VIII
· Projekty graficzne on-line
· Wirtualna rzeczywistość w praktyce edukacyjnej
· Modelowa lekcja wprowadzająca tematykę internetu rzeczy w szkole podstawowej i ponadpodstawowej
· Współczesny samochód bez tajemnic (warsztaty dla wszystkich)
· Kodowanie z lwem – strategia na rozwój myślenia
· Ewaluac-JA
· Ćwiczenia z myślenia krytycznego – Project Zero
· O sile, czyli jak wzmocnić naszą odporność w sieci
· Młody Lean Lider
· MOVE BEYOND - czyli D(r)eszcz rozwiązań w nurcie edukacji zdalnej
Zajęcia przeprowadzili trenerzy ŁCDNiKP, nauczyciele innowatorzy, członkowie Akademii Młodych Twórców oraz zaproszeni eksperci. Partnerem strategicznym XIV Weekendu z Technologią Informacyjną była firma Microsoft, natomiast partnerem technologicznym firma Agraf. Ponadto wydarzeniu towarzyszyły firmy: Mechatronik, Cortland, Octopus, SGP System, EI System, Nowa Era, Fundacja Szkoła z Klasą, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog, Fundacja Lean Education, Fundacja Instytut Reintegracji Społecznej.
Organizowany przez Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego dwukrotnie w roku szkolnym Weekend z Technologią Informacyjną zaprasza już na XV edycję, która odbędzie się w marcu 2023 roku.